Antaŭ kelkaj jaroj, en la ĉina esperanta forumo okazis disputo: kio estas esperantisto?
La Verda Reto (http://reto.cn) estas fama ĉina esperanta retejo, en kiu estas forumo(http://reto.cn/php/forum/cina), kiun multaj esperantaj lernantoj kaj esperantistoj vizitas en ĉiu tago. En la forumo oni diskutas problemojn pri Esperanto, kaj afiŝas novaĵojn de Esperantaj aranĝoj kaj agadoj. La afiŝoj plejparte estas en la ĉina lingvo, kio malkontentigas kaj eĉ kolerigas parolantojn de Esperanto en Ĉinio. Ili opinias, ke por montri utilecon kaj facilecon de Esperanto al la publiko, oni devas paroli la lingvon Esperanton, sed ne la ĉinan, eĉ dum la enlandaj agadoj, kies partoprenantoj estas ĉefe ĉinoj, alie la publiko ne kredas la propagandon de esperantistoj pri tiu lingvo. Kaj pluen ili eĉ asertas, ke tiuj, kiuj ne parolas esperanton, ne estas esperantistoj, aŭ eĉ malveraj esperantistoj! Tia juĝo damaĝas la dignon kaj senton de la amantojn kaj subtenantojn, kiuj ne kapablas paroli Esperanto.
Kio estas esperantisto? Laŭ la Bulonja “Deklaracio pri la esenco de Esperantismo”, esperantisto estas nomata “ĉiu persono, kiu scias kaj uzas la lingvon Esperanto, tute egale por kiaj celoj li ĝin uzas.
Tiu difino fakte ne estas precize. Unue ĝi ne estas tro konciza. Tiuj, kiuj uzas Esperanton, certe scias la lingvon, alie ili ne povas uzi ĝin. Tial la vorto “scias” estas super-flua en la difino. Due, ĝi ne kongruas al la signifo de sufikso -ist: adepto aŭ subtenanto de iu teorio, skolo, doktrino; ismano. Laŭ tiu signifo, ĉiuj subtenantoj de Esperanto estas esperantistoj, eĉ se ili ne scias Esperanton.
En la vortaroj de ĉina lingvo, oni difinas esperantiston tiel: 1. Parolantoj de esperanto; 2. Subtenantoj de Esperanto. Tia difino estas pli ĝusta ol tiu de la Bulonja deklaracio. Surbaze de tio, la ĉinaj subtenantoj rigardas sin kiel esperantiston. Ili ŝatas Esperanton, ĉefe pro la bela ideo de egaleco de sinjoro Zamenhof, kaj pro la facileco kaj simpleco de la lingvo. Sed bedaŭrinde, pro la diferencoj inter Esperanto kaj ĉina lingvo, kaj ĉefe pro tio, ke plejparto de lernantoj estas plen-kreskuloj, kiuj mistrafas la konvenan aĝan grupon lerni lingvojn, nur ignorebe malmultegaj ĉinoj posedas Esperanton.
Multaj ĉinaj subtenantoj ne nur subtenas, sed varme amas Esperanton, por kio ili multe laboras, eĉ laboras dum la tuta vivo. Por ili, Esperanto estas granda aŭ eĉ unika hobio. Ili rigardas Esperanton kiel simbolon de bela ideo, kaj rigardas esperantiston kiel gloran titolon. Esperanto estas grava spirita apogilo por tiuj amatoroj. Se ili ne plu estas esperantistoj, ili sentas sin diskriminaciitajn en esperantujo kaj eĉ forpelitajn el esperantistujo.
Ĝis nun inter ĉinaj parolantoj kaj subtenantoj de Esperanto ankoraŭ ne estas identa difino pri tiu vorto.
Do, kio estas esperantisto?
aŭtoro: Solis (Liu Xiaozhe) el Ĉinio
La Verda Reto (http://reto.cn) estas fama ĉina esperanta retejo, en kiu estas forumo(http://reto.cn/php/forum/cina), kiun multaj esperantaj lernantoj kaj esperantistoj vizitas en ĉiu tago. En la forumo oni diskutas problemojn pri Esperanto, kaj afiŝas novaĵojn de Esperantaj aranĝoj kaj agadoj. La afiŝoj plejparte estas en la ĉina lingvo, kio malkontentigas kaj eĉ kolerigas parolantojn de Esperanto en Ĉinio. Ili opinias, ke por montri utilecon kaj facilecon de Esperanto al la publiko, oni devas paroli la lingvon Esperanton, sed ne la ĉinan, eĉ dum la enlandaj agadoj, kies partoprenantoj estas ĉefe ĉinoj, alie la publiko ne kredas la propagandon de esperantistoj pri tiu lingvo. Kaj pluen ili eĉ asertas, ke tiuj, kiuj ne parolas esperanton, ne estas esperantistoj, aŭ eĉ malveraj esperantistoj! Tia juĝo damaĝas la dignon kaj senton de la amantojn kaj subtenantojn, kiuj ne kapablas paroli Esperanto.
Kio estas esperantisto? Laŭ la Bulonja “Deklaracio pri la esenco de Esperantismo”, esperantisto estas nomata “ĉiu persono, kiu scias kaj uzas la lingvon Esperanto, tute egale por kiaj celoj li ĝin uzas.
Tiu difino fakte ne estas precize. Unue ĝi ne estas tro konciza. Tiuj, kiuj uzas Esperanton, certe scias la lingvon, alie ili ne povas uzi ĝin. Tial la vorto “scias” estas super-flua en la difino. Due, ĝi ne kongruas al la signifo de sufikso -ist: adepto aŭ subtenanto de iu teorio, skolo, doktrino; ismano. Laŭ tiu signifo, ĉiuj subtenantoj de Esperanto estas esperantistoj, eĉ se ili ne scias Esperanton.
En la vortaroj de ĉina lingvo, oni difinas esperantiston tiel: 1. Parolantoj de esperanto; 2. Subtenantoj de Esperanto. Tia difino estas pli ĝusta ol tiu de la Bulonja deklaracio. Surbaze de tio, la ĉinaj subtenantoj rigardas sin kiel esperantiston. Ili ŝatas Esperanton, ĉefe pro la bela ideo de egaleco de sinjoro Zamenhof, kaj pro la facileco kaj simpleco de la lingvo. Sed bedaŭrinde, pro la diferencoj inter Esperanto kaj ĉina lingvo, kaj ĉefe pro tio, ke plejparto de lernantoj estas plen-kreskuloj, kiuj mistrafas la konvenan aĝan grupon lerni lingvojn, nur ignorebe malmultegaj ĉinoj posedas Esperanton.
Multaj ĉinaj subtenantoj ne nur subtenas, sed varme amas Esperanton, por kio ili multe laboras, eĉ laboras dum la tuta vivo. Por ili, Esperanto estas granda aŭ eĉ unika hobio. Ili rigardas Esperanton kiel simbolon de bela ideo, kaj rigardas esperantiston kiel gloran titolon. Esperanto estas grava spirita apogilo por tiuj amatoroj. Se ili ne plu estas esperantistoj, ili sentas sin diskriminaciitajn en esperantujo kaj eĉ forpelitajn el esperantistujo.
Ĝis nun inter ĉinaj parolantoj kaj subtenantoj de Esperanto ankoraŭ ne estas identa difino pri tiu vorto.
Do, kio estas esperantisto?
aŭtoro: Solis (Liu Xiaozhe) el Ĉinio
评论